Thursday, December 29, 2011

Ayahnya Hj Shamsuddin Ahmad Telah Kembali ke Rahmatullah

TEMERLOH, 29 NOVEMBER 2011, Ayah Hj Shamsudin Ahmad atau dikenali dengan Sham Bengkel di Taman Temerloh Jaya telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi, Jenazah tersebut akan di kebumikan di masjid cempaka lancang pada malam ni. PAS Kawasan Temerloh mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham. Semoga Rohnya termasuk orang-orang yang syuhada. Al-Fatihah 

Peniaga Bantah Saman Parking



MENTAKAB: DAP Temerloh dan Mentakab bersama-sama masyarakat setempat membantah keras tindakan saman parking secara membabi buta oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) Temerloh.

Ini berdasarkan aduan ramai pemilik premis perniagaan dalam bandar berkenaan yang melanggan secara bulanan petak parking hadapan kedai mereka di bandar Mentakab  ini dan mereka juga sudahpun meletakkan serta mempamerkan  tiket-tiket parking tetapi masih juga di saman.





Kes saman ini sudah berlarutan berbulan-bulan lamanya, dan tiada jalan penyelesian dicapai. Walaupun mangsa-mangsa berkenaan turut membuat aduan kepada pihak berkenaan, dan juga berusaha bertemu dengan pihak berkuasa dari semasa ke semasa.

Seorang pemilik premis yang di saman yang nilainya sejumlah RM20,000 menunjukkan bukti bahawa beliau pada tarikh-tarikh berkenaan membayar parking petak yang beliau gunakan tetapi masih juga di saman.

Bantahan aman berkenaan dibuat ditengah-tengah pusat bandar ini berhadapan sebuah pusat perniagaan terkenal dan turut mendapat sambutan luarbiasa para pengguna jalanraya dan pemilik premis perniagaan lain di bandar Mentakab yang rata-rata rasa teraniya dan dianayai.
Kami bukan penduduk yang engkar, kami membayar parking berkenaan dengan meletakkan tiket – tiket parking yang dikeluarkan PBT berkenaan. Selepas digoreskan tarikh dan masa waktu parking kami pamerkan. Tak kanlah parking reader masih buta dan tidak nampak, ini mustahil, jelas seorang pengguna dengan nada yang marah.

Kami sudah beberapa kali bertemu dengan Adun Mentakab En Chua Boon Seong yang mewakili penduduk Dun ini bagi mengadu masalah berkenaan. Tetapi beliau mengambil sikap mendiamkan diri sahaja.

Sikap lepas tangan dan enggan bertanggungjawab bagi menyelesaikan masalah rakyat ini mengundang masalah rakyat di adukan kepada pihak DAP setempat.
Sehubungan itu, bagi melahirkan rasa keperihatinan dan simpati atas nasib yang menimpa masyarakat Tionghua berkenaan En Ahmad Zubir Omar selaku wakil PAS turut hadir bagi memberi sokongan moral dan tanda simpati kepada mangsa-mangsa yang teraniaya.

Tuesday, December 27, 2011

PAS Temerloh anjur program kerohanian

TEMERLOH: Kemantapan jati diri dan pembentukan syaksiyyah adalah menjadi teras utama dalam pembangunan jemaah PAS. Program sehari Taujihat Dun Mentakab bawah parlimen Temerloh baru-baru ini di markas PAS Bintang.

Majlis itu dimulakan dengan qiamulail pada sebelah awal pagi yang dipimpin oleh Al fadil Ust Abd Satar b Rani diikuti pula dengan pengisian kerohaniah sebelah pagi dan berakhir sebelum waktu tengah hari.

Majlis ini adalah  anjuran serta pimpinan Urusan Ulama Kawasan. Ia bertujuan mengumpul ahli-ahli PAS setempat bagi memperkukuhkan nilai-nilai dan menyuburkan pembinaan jati diri sebagai rijal dalam gerakan Islam.

Turut hadir adalah pimpinan JPr Dun Mentakab dan penduduk setempat

Bob Lokman Gegarkan Temerloh

TEMERLOH8: PAS Kawasan Temerloh semakin rancak menggerakkan jentera pilihanraya menjelang PRU13 tidak lama lagi.

Sehubungan itu sebagai satu usaha bagi menyuntik semangat perjuangan para aktivis rakyat setempat. Seorang selebriti tanahair terkenal Bob Lokman telah diundang ke majlis berkenaan bagi tujuan tersebut.

Bob yang terkenal sebagai pelakon, pelawak, pengacara, penulis lirik lagu yang tersohor tanah air ini yang digilai ramai anak muda kini telah merasmi Bilik Operasi (BO) Peti Undi Sanggang Seberang di satu majlis yang diadakan khas secara ringkas di Sanggang Seberang baru-baru ini. Ini adalah sebagai tanda kesiapsiagaan jentera Peti Undi bagi menghadapi PRU13 pada bila-bila masa sahaja. Turut hadir dimajlis tersebut adalah Pengarah JPr Kawasan Temerloh Sdr Hassan Omar, Ustaz Fairuz Hisyam Nordin, beberapa ahli jawatankuasa PAS Kawasan dan Pengarah JPr Dun Mentakab serta ahli-ahli jawatankuasa yang lain. Manakala di sebelah malam pula telah diadakan ceramah gempur khas oleh Bob Lokman, Ust Suhaimi Saad, Ketua Penerangan PAS Pahang dan Ybhg Ustaz Fadil Mohd Noor exco DPPNP. Kehadiran penduduk setempat ke majlis berkenaan adalah turut memeriahkan program berkenaan.

Monday, December 19, 2011

PAS TEMERLOH ANJURKAN JAMUAN MAKAN AMAL

TEMERLOH: PAS Kawasan Temerloh maju dengan melangkah setapak lagi dengan penganjuran Majlis Makan Malam Pakatan Rakyat peringkat parlimen Temerloh diadakan baru ini dekat sini.

Majlis Makan malam ini adalah sebagai simbol komiten dan persepakatan parti-parti dalam Pakatan Rakyat  setempat. 


Selain itu, majlis ini adalah untuk mengumpul dana PRU 13 bagi tabung pilihanraya MTD Kuala Semantan  untuk menghadapi pilihanraya akan datang.




Majlis ini turun mengundang pimpinan kanan PAS Tuan Hj Mohammad Sabu, YB Tan Seng Giaw  Naib Pengerusi DAP Pusat sebagai tetamu utama bersama-sama dengan pimpinan Pakatan setempat.












Foto 2: Pimpinan Pakatan Rakyat Temerloh yang turut hadir








Foto 3: YB Mohammad Sabu sedang menjamu selera di majlis berkenaan





















Saturday, December 17, 2011

Umno Semakin Celaru Dan Keliru - YDP Temerloh






TEMERLOH:  Strategi Umno yang terdesak kini adalah terkial-kial berusaha memenangi hati golongan pertengahan dalam masyarakat atau kumpulan ‘middle class’. Inilah sasaran kerja utama Umno terasa kedudukannya semakin terancam dan tidak selamat kerusi mereka di kawasan-kawasan ini. Kerusi yang menjadi ancaman dan libaliti Umno untuk terus kekal dalam PRU13 akan datang. Demikian penjelasan  Tn Hj Md Jusoh Darus selaku Yang Dipertua PAS Kawasan Temerloh .

Rakyat semakin cerdik dan tidak boleh ditipu lagi. Penyelewengan kerajaan jelas dan mereka amat faham. Bukti pada PRU12 lalu 6 buah negeri jatuh. Semua undi majority golongan bandar yang bangun dan bangkit menolak Umno.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucapan di majlis Rapat Umum Rakyat di Darul Amin Sg Gau dekat sini baru-baru ini. Turut hadir di majlis berkenaan Hj Mohammad Sabu Timbalan Presiden PAS, YB Tan Seng Giaw Naib Pengerusi DAP Pusat, pemimpin – pemimpin Pakatan Rakyat setempat yang lain.

Umno semakin terdesak. Walaupun  ia yakin dan tetap dapat mempertahankan kerusi-kerusi selamat mereka di seluruh kawasan luar bandar. Sebabnya rakyat kurang maklumat yang seimbang. Mereka terikat dengan maklumat dan pandangan Utusan dan rangkian TV Nasional Negara.

Cuba tuan-tuan bayangkan hukuman kepada Teo beng Hock yang dikatakan melesapkan duit kerajaan Selangor sejumlah RM2,500 sahaja dengan tindakan dan hukuman ke atas pemimpin melayu Umno yang menggelapkan RM250 juta duit rakyat ,apa tindakan kerajaan ? ujar beliau



Kenapa PM TPM dan Wanita Umno bangun mempertahankan kedudukan Shahrizat Jalil. Yang terang mereka salah dari segi moral dan undang-undang. Kita diajak bersama-sama mempertahankan pemimpin melayu macam ni ? tegas beliau.

Friday, December 16, 2011

Anwar Gempur dan Gemparkan Temerloh

TEMERLOH: Umno sanggup akan habisan ratusan juta atau billion ringgit dalam PRU13 akan datang. Dan sangguop akan berbuat apa sahaja demi kuasa mereka. Dan dia akan lakukan apa sahaja untuk pertahankan Putrajaya, jelas Anwar 

Semua ini tidak ada maknanya kerana KUASA RAKYAT akan menentukan segala-galanya.
Kenapa saya dia orang marah, kerana saya berjuang kerana mempertahankan prinsip dengan izin Allah dan juga kerana rakyat. Saya mahu semua yang hadir ingat, ini Negara saya, ini tanahair saya dan saya berhak  berjuang  dan mempertahankannya.  Negara saya ada rakyat Melayu Cina dan India kerana ini adalah tanah tumpah air saya bersama.

Beliau minta rakyat jangan jadi penonton dan pengikut yang membuta tuli. Membela Melayu dalam Umno kerana Melayu UMno lah yang tuan-tuan angkat itu , Melayu yang jadi pemimpin pegawai dan sebagai yang memusnah dan memporakperandakan Negara. Hutang Negara RM230 billion, hutan balak difaraid sesuka hat 20 dan 15 tahun dulu bumi in(Pahang nikaya), sepatutnmya limpahan kekayaan Negara ini.

Saya rela dipenjarakan, kerana saya berjuang demi rakyat dan untuk rakyat. Pada 9hb januari ini mahkamah akan bersidang menjatuhkan hokum. Sama ada saya ke penjara atau ke mana, saya tidak akan berundur.

Umno cuba cari apa sahaja salah saya, sepajang dalam kerajaan samada sebagai TPM, mantan menteri kewangan saya satu sen pun tidak pernah ambil wang rakyat ke, tanah ke dan sebagainya. Depa terpaksa merekayasa cerita merosakkan moral saya dengan tuduh saya kaki betina, kaki liwat dan macam-macam, tetapi rakyat tahu.

Saya hairan orang muda Muda, ejek saya pengkhianat Melayu, ejen Amerika ajen al Qade, ajen Yahudi, tapi depa lupa yang ejek saya (pemuda Umno) yang khianat depa buka saya tetapi pemimpin Umno, yang sepetutnya depa mengaji (sekolah masuk IPTA) sepatutnya dapat biasiswa tetapi pinjam(hutang_ dengan Tabung PTPTN.

Jika kita ambil alih Putrajaya kita akan bagi biasiswa kepada semau anak-anak yang neka sekolah (masuk IPT) Kita akan hapus kan PTPTN. Semua bukannya payah Cuma mahu dengan taidak mahub uat sahaja.

Saya tidak janjikan jika Pakatan dpat Putrajaya kita nak bagi RM10,000 seorang kepada rakyat. Tetapi saya nak rampas harta kerajaan isu NFC dan nak aguh-agihkan lembu itu kepada penternak miskin Melayu Cina dan India.

Ini tidak rakyat melayu Cina dan india yang puluhan tahun duduk dalam Negara ini mohon mahu dapatkan tanah sekangkang kera untuk tapak rumah kediaman. Kita (Pakatan) beri dilabelkan pengkhianat, tetapi pemimpin Umno yang kaya raya beri seekor lembu bersekali dengan 6 ekar tanah seorang (merujuk dengan isu NFC). Rakyat tunggu lebih 30 tahun nak dapatkan tanah, ada setengahnya dah mati, disambung oleh anak, anaknya pun mati  sampai pula ke cucu. Masih tak dapat lagi. Jdi ini kerja siapa, kerja kita DAP ke, dak pemimpin Melayu, pegawai Melayu.

Kita sokong kalau pemimpin Melayu betul, kita sanjung jika pegawai melayu yang amanah dan sebagainya atas Melayu yang baik dan betul. Kalau Cina pemimpin tidak betul apa faedah.
Saya nak tanya lagi, punya teruk Umno ambil cukai lesen, permit. Siapa yang dapat , dati Tan Sri dan sebagaiya.

Ada satu kes seorang tan Sri dating jumpa saaya dia ada 15 permit teksi umur dia 75 tahun. Saya Tanya tan Sri pandu sendiri ke teksi. Dia kata dak dia hanya nak permit sahaja. Saya kata tan Sri balik pandu teksi lepas tiga hari jumpa saya. Lepas 3 hari mai jumpa saya dia kata dia tak larat pandu, dia pun ada kereta lain.

Ha ini saya nak bagi tau kalau Pakatan memerintah saya nak ambil balik permit teksi saya nak bagi balik terus kepada semua pemandu teksi yang pakai lessen permit ornang aramai pemandui kalangan tentera yang kerja dengan orang ada permit pemimpin Umno lah tu. Ni kita nak buat nak bagi samada adil



Wednesday, December 14, 2011

ISU LYNAS: PENAFIAN FITNAH MB PAHANG ATAS ADUN PAS

Adun PAS nafi terlibat projek Lynas| Print |
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 14 Dis: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohamad hari ini tampil memberi penjelasan menafikan keterlibatan beliau dalam kontrak melibatkan pembinaan loji pemprosesan nadir bumi Lynas di Gebeng sebagaimana disiarkan sebuah akhbar berbahasa Melayu baru-baru ini.

Dalam sidang medianya di pejabat Perhubungan PAS Pahang, beliau mendakwa ia berpunca daripada kesilapan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob dalam kenyataannya ketika membentangkan Bajet 2012 yang mengaitkan beliau melalui rakan kongsi telah mendapat kontrak Lynas.

Kenyataan tersebut telah dipetik dan dieksplotasi oleh akhbar harian berkenaan.

“Saya ingin menegaskan bahawa, saya menafikan sekeras-kerasnya terlibat dengan sebarang kontrak dengan syarikat berkenaan walau setengah sen pun seperti yang dipetik akhbar berkenaan.

“Malah pada ucapan penggulungan oleh Menteri Besar, beliau telah membetulkan kenyataannya sebelum itu bukannya rakan kongsi tetapi rakan seperjuangan yang merujuk kepada ahli PAS lain yang telah menerima kontrak daripada syarikat berkenaan.

“Malangnya pembetulan tersebut tidak disiarkan oleh akhbar berkenaan membuatkan pelbagai tanggapan buruk terhadap saya,” katanya mengulas laporan yang disiar Berita Harian.

Beliau juga kesal dengan sebuah blog yang mengambil kesempatan memainkan isu berkenaan namun yang menyedihkan gambar yang disiarkan kononnya bagi mengaitkan saya dengan Lynas ialah gambar yang tidak ada kena mengena langsung kerana ia gambar sewaktu kempen pada Pilihan Raya Kecil Kerdau.

“Saya agak dukacita dengan cara akhbar harian memuatkan berita di mana banyak perkara yang saya sebagai wakil rakyat sebutkan di dalam Dewan Undangan Negeri untuk kepentingan orang ramai, telah tidak disiarkan.

“Umpamanya dalam sidang baru-baru ini saya telah menyentuh tentang kewajaran PBT membenarkan banyak program konsert di Taman Kubang Gajah sedangkan kesan kepada kerosakan akhlak muda-mudi sepatutnya juga diambil kira.

“Saya juga telah membangkitkan kerugian PBT yang membina jambatan gantung merentangi sungai di Kuala Semantan yang melibatkan kos sebanyak RM399,000. Tetapi hanya boleh dinaiki oleh dua orang dalam satu-satu masa. Ini sudah tentu membawa kepada pembaziran.

“Saya juga menawarkan pemuda-pemuda PAS untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Namun semuanya tidak diketengahkan oleh media,” katanya.

Mengenai Lynas, beliau berkata prinsipnya ialah sentiasa bersama rakyat, selagi mana rakyat tidak meyakini keselamatan mereka terjamin maka saya tetap bersama rakyat.

Sementara itu menjawap soalan pemberita beliau tidak berhasrat untuk mengambil tindakan undang kepada mana-mana pihak kerana menganggapnya sebagai salah faham semata-mata.

Monday, December 12, 2011

PUSAT KHIDMAT KEBAJIKAN TEMERLOH DILANCARKAN


TEMERLOH: Pusat Khidmat Kebajikan Setiap Masa PAS Temerloh telah disempurnakan perlancarannya oleh Adun Kuala Semantan YB Syed Hamid Syed Mohammad di sini baru-baru ini.

Turut hadir, YDP PAS Kawasan Hj Md Jusoh B Darus, Setiausaha Kawasan Temerloh En Ahmad Zuber Omar dan En Sohaimi b Abd Latif selaku Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS yang juga merangkap pengarah program berkenaan bersama ahli-ahli jawatankuasa yang lain serta puluhan penduduk setempat.

Menurut Sohaimi , pusat ini menjadi pilot projek kebajikan bagi PAS. Dan insyallah akan dikembangkan ke dua kawasan lain pada masa akan datang iaitu Dun Mentakab dan Lanchang. Pusat ini antara lain satelit mengaktifkan pusat kebajikan, mengalakkan masyarakat membuat kebajikan, memberitahu atau mempromosi perkhidmatan dan aktiviti yang di tawarkan.

Selain itu juga, pusat ini bakal menjadi tempat mengumpul sumbangan dari mereka yang berkemampuan dengan menjadikan ia sebuah badan mengurus dan mengedarkan sumbangan kepada golongan rakyat yang memerlukan tanpa prejudis .
Begitupun, pusat ini juga akan bertindak, sebagai pusat persediaan awal menghadapi musibah seperti banjir, kebakaran dan bencana yang lain. Selain itu ia juga bertindak juga menjadi penyelaras bagi pengumpulan tenaga para sukarelawan bagi menghadapi sebarang bencana tanpa mengira fahaman dan ideology kepartian. Seterusnya pusat ini menjadi makenaisma ke arah penganjuran program aktiviti yang boleh meningkatkan silaturahim antara penduduk dan jemaah Islam PAS dalam mencari keredhaan Allah .
Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh para dermawan, orang perseorangan atau mana-mama individu yang ingin menghulurkan sumbangan amatlah dialu-alukan. Sumbangan adalah tidak dihadkan dalam sebarang bentuk.
Pusat ini yang terletak di tepi laluan utama Jalan Temerloh Triang akan mula beroperasi mulai hari ini. Seorang petugas tetap akan ditempatkan di pusat ini sepanjang masa. Dan orang ramai yang ingin berurusan dipersilakan hadir ke pusat ini pada bila-bila masa sahaja.
Dan semua barangan yang di sumbangan insyallah akan diagihkan kepada golongan sasar yang dipilih iaitu terdiri daripada mereka yang kurang berkemampuan, ujar beliau.
Dengan ini setidak-tidaknya keperihatinan, kehadiran dan kebersamaan PAS dalam masyarakat diperlukan dan amat dirasai. Dan kehidupan rakyat marhein terbela dan menceriakan hidup serta kehidupan mereka, jelas beliau.

HARI KEBAJIKAN PAS TEMERLOH MERIAH





TEMERLOH: Konsep negara berkebajikan berjaya di terjemahkan dan direalisasikan oleh PAS Kawasan Temerloh kelmarin. Pilot projek kebajikan yang dikendalikan oleh Halwa Temerloh bertempat di Kg Pamah Kasih berjaya menarik ratusan penduduk setempat.


Program Kebajikan ini bermula jam 9.00 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengah hari. Antara acarana menarik program kebajikan amal ini meliputi jualan amal barang keperluan harian, sumbangan kepada golongan kurang berkemampuan, pemeriksaan kesihatan, gunting rambut percuma, sumbangan pakaian sekolah, jualan barangan terpakai.



Turut hadir bagi memeriahkan hari kebajikan yang Dipertua PAS Kawasan Temerloh Hj Md Jusoh Darus, Setiausaha PAS Kawasan Temerloh En Ahmad Zuber Omar dan Naib Ketua Kawasan YB Syed Hamid Syed Mohammad, yang juga merasmikan hari kebajikan berkenaan.
Program Kebajikan ini turut menerima tetamu kehormat ahli jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat Dr Najihah Solehah bersama rombongan.

Wednesday, December 07, 2011

Dewan Muslimat PAS Kawasan akan mengadakan HARI BERKEBAJIKAN berikut :-

Tarikh : 15 Muharram 1433H / 11 Disember 2011 (Ahad)

Masa : 8:00 pagi hingga 1:00 tengahari

Tempat : Kg. Pamah Kasih

Perasmian : YB ADUN Kuala Semantan

Sehubungan dengan itu, bagi menjayakan program ini puan dijemput untuk menghadiri program tersebut.


Tuesday, December 06, 2011

PAS KAWASAN TEMERLOH KHUSUSNYA DUN KUALA SEMANTAN AKAN MENGADAKAN CERAMAH PERDANA PADA 15 DISEMBER 11 (HARI KHAMIS) BERTEMPAT DI BALAI ISLAM DARUL AMIN, SUNGAI GAU, TEMERLOH. CERAMAH TERSEBUT ADALAH MENGUTIP DANA PRU KE-13 UNTUK DUN KUALA SEMANTAN.

PECERAMAHNYA :
1) TUAN HAJI MOHAMAD SABU
(TIMBALAN PRESIDEN PAS)
2) DR. TAN SENG GIAW
( TIMBALAN PENGERUSI DAP PUSAT)
3) YB. SYED HAMID SYED MOHAMED
( ADUN KUALA SEMANTAN)
4) HJ MD JUSOH DARUS
( YDP PAS KAWASAN TEMERLOH

Monday, November 28, 2011

Pemukiman Taujihat PAS Temerloh berjalan lancar

TEMERLOH: PAS Kawasan Temerloh telah mengadakan program Taujihat Amilin PAS pada 28hb yang lalu. Program ini disambut bersempena dengan kedatangan 1Muharam 1433H yang jatuh pada hari Ahad bersamaan 28hb November kelmarin.

Program ini telah diadakan di Surau Bukit Angin Temerloh. Turut hadir adalah YDP PAS Kawasan, pimpinan Kawasan yang lain serta ahli-ahli PAS seluruh kawasan Temerloh.

Sambutan program separuh hari ini, adalah di rangka bagi memperkukuhkan jati diri, memupuk semangat dan displin petugas tanpa mengabaikan aspek kerohanian para aktivis pendokong dan pemimpin parti PAS itu sendiri.

Seawal jam 3.30 pagi pimpinan dan ahli bermunajat kepada Allah mohon membersihkan diri dan disucikan hati dan diredhoi perjuangan ini. Solat Munajat para petugas ini telah dipimpin oleh Al fadil Ust Ahmad badawi Abdullah Al hafiz. Kemudian diikuti dengan pengisian Kuliah Subuh oleh ketua Urusan Ulama Kawasan Ust Ariffin Abdullah.

Selain itu, para peserta dibawa beriadah mengelilingi kawasan taman berdekatan. Dan disusuli dengan kuliah Dhuha serta diakhiri dengan program kebajikan

Adun Kuala Semantan Lancarkan Bot Amal



TEMERLOH: YB Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohammad melancarkan operasi bot Amal Temerloh di sini kelmarin.

Sempena pelancaran gerakkerja Amal Temerloh, majlis melepaskan sebuah bot Amal Temerloh diadakan di Sungai Semantan berdekatan Taman Espalane Temerloh.

Turut hadir sama YDP PAS Kawasan Temerloh Hj Md Jusoh Darus, Pengerusi DAP Temerloh En Hoo Wee Choon, Setiausaha PAS Kawasan En Ahmad Zuber Omar, Ketua Amal Temerloh En Shafie Idris serta beberapa orang jawatankuasanya.

Dimajlis berkenaan Syed Hamid dibawa dan diringi meninjau ke memudiki Sungai Semantan oleh pasukan Bomba dan Penyelamat Temerloh dengan disertai bersama juga oleh pasukan Amal.

Menurut, Shafie Idris walaupun Amal hanya mampu memiliki hanya sebuah bot, tetapi ia cukup bermakna. Ini kerana pada banjir 2007 yang lalu, Amal Temerloh gagal diaktifkan dan digerakkan secara tersusun, tetapi kini alhamdulilah atas kesedaran kerja-kerja kebajikan ia berjaya menambat hati-hati anak muda kita dengan melibatkan mereka bersama. Dan sebagai buktinya, lihat sahaja pada hari ini kehadiran anak-anak muda ini lebih daripada 30 orang.

Bot yang sebuah ini akan beroperasi dipengkalan hadapan bagi melakukan kerja memindah, menyelamat dan menghantar bantuan banjir dari semasa ke semasa.

Sebab itu, pada hari ini kita mengkoordinasi dengan pihak Bomba dan Penyelamat Temerloh, agar kehadiran pasukan sukarelawan ini tidak disalah ertikan. Manfaatnya dalah akan dirasai masyarakat. Kami golongan muda yang perihatin.

Inilah juga wawasan negara bahawa belia adalah harapan dan masa depan negara, tegas beliau.



Amal Temerloh Ingin Berbakti Kepada Masyarakat



TEMERLOH: Dewan Pemuda PAS Temerloh, bersama Amal Temerloh berjaya mengumpulkan lebih 30 orang sukarelawan lelaki bagi bersiapsiaga menghadapi banjir di sini semalam.

Sehubungan dengan itu, satu majlis taklimat ringkas telah diadakan ditepi tebing Sungai Semantan di Taman Espalene Temerloh. Majlis berkenaan diserikan sama dengan kehadiran dua orang Pegawai Jabatan Bomba dan Penyelamat Daerah Temerloh berserta 20 orang kakitangannya.

Pihak Bomba dimajlis berkenaan telahpun mentaklimatkan tatacara kaedah penyelamatan mangsa di dalam air, yang betul dimana telah disimulasikan oleh seorang pegawai bomba.

Disamping itu, beliau juga turut memberi tips tips langkah keselamatan kepada para sukarelawan berkenaan. Beliau juga mengingatkan keselamatan mesti diutamakan, cita-cita murni semua sukarelawan yang hadir mendapat panduan langkah keselamatan yang betul dan tepat dengan menjadikan kerja kita ini berbaloi, dengan yang menyelamat dan orang yang diselamat kedua-duanya selamat, ujar beliau.

Turut hadir adalah, YDP PAS Kawasan Temerloh,Hj Md Jusoh Darus, Adun Kuala Semantan, YB Syed Hamid Syed Mohammad, Setiausaha PAS Kawasan Temerloh En Ahmad Zuber Omar, Pengerusi DAP Temerloh En Hoo Chee Woon bersama rakan dan lain-lain sukarelawan serta masyarakat setempat.

Di majlis yang sama juga, sukarelawan berkenaan di bawa meninjau ke kawasan lokasi di Sg Semantan bersama 3 buah bot bomba berkuasa kuda tinggi, serta beberapa buah bot sukarelawan.



Friday, November 25, 2011

Pemuda Amal lancar Kayuhan Hijaukan Temerloh

TEMERLOH: Seramai lebih 30 orang anak muda menyertai Kayuhan Hijaukan Temerloh pada pagi tadi.

Para peserta dilepaskan oleh Adun Kuala Semantan YB Syed Hamid Syed Mohammad bertempat di dataran Kubang Gajah. Hadir sama YDP PAS Kawasan Tuan Hj Md Jusoh Darus, Setiausaha PAS Kawasan Temerloh En Ahmad Zuber Omar bersama En Woo Chee Wan pengerusi DAP Temerloh serta rakan-rakan Pakatan yang lain.

Sebelum berlepas Ust Anuar Suhaimi Abdullah selaku wakil ulama Kawasan memimpin bacaan doa bagi mengiringi perjalananan para perserta berkenaan.

Kayuhan Amal Hijaukan Temerloh ini, memilih beberapa laluan kampung sehingga ke pekan Kuala Krau. Dan kayuhan ini akan berpatah balik ke bandar Temerloh.

Semasa berucap beliau merakamkan ucapan terima kasih atas keperihatian Amal Temerloh bagi menyedarkan generasi masyarakat muda tentang kerja-kerja kesukarelaaan.


PAS Temerloh giat menambah keahlian baru


TEMERLOH: Yang Dipetua PAS Kawasan Temerloh Hj Md Jusoh B Darus , telah menyempurnkan penyampaian sijil keahlian PAS kepada seramai 30 orang ahli baru cawangan Sg Gau Temerloh.

Majlis berkenaan diadakan disalah sebuah kedai makan di Batu 6 Jalan Maran Temerloh. Seramai lebih 30 orang hadir ke majlis berkenaan.

Semasa berucap, beliau mengingatkan ahli PAS bertanggungjawab menjaga akhlak dan tatasusila dalam masyarakat setempat. Masyarakat amat peka dengan sebarang kesalahan kecil kita dan akan menjadi bahan bualan masyarakat. Kehadiran dan keberadaan kita sentiasa mendapat perhatian masyarakat, ujarnya.

Cemuhan masyarakat kepada kita menunjukkan mereka amat sensitif dan memerhati semua gerak geri dan gerak kerja kita. Ini bermakna perjuangan kita dinaungi oleh Allah.

Beliau memuji cawangan ini yang berjaya menganjurkan majlis penyampian sijil ini. Keahlian ahli PAS sudah menghampiri 1 juta. Kini sahaja sudah melebihi 900 ribu orang iaitu setakat no sijil yang tuan puan terima pada hari ini.

Di majlis yang sama juga, Adun Kuala Semantan YB Syed Hamid b Syed Mohammad menerima penyerahan borang keahlian baru daripada seorang bekas tentera.

Turut hadir dimajlis berkenaan Sdr Ahmad Zuber Omar selaku Setiausaha PAS Kawasan , dan bersama beberapa orang lagi jawatankuasa PAS Kawasan





Monday, November 21, 2011

CERAMAH ISU SEMASA

PAS KAWASAN TEMERLOH AKAN MENGADAKAN CERAMAH PENERANGAN ISU SEMASA PADA 23 NOVEMBER 2011 (HARI RABU MALAM KHAMIS ) BERTEMPAT DI RUMAH TUAN HAJI HAMDAN KG. SANGGANG (BERDEKATAN SEKOLAH KEBANGSAAN SANGGANG) DALAM DUN MENTAKAB

PECERAMAHNYA :

1) US AZMAN SHAFAWI ABD RANI
(TIMBALAN PESURUHJAYA NEGERI TRENGGANU)
2) HASSANUDDIN SALIM
( AHLI JAWATANKUASA PAS NEGERI PAHANG)
3) MR. HOO CHEE WAN ( BENDAHAR DAP NEGERI PAHANG)
4) US. ARIFFIN ABDULLAH ( NAIB KETUA DEWAN ULAMA PAS PAHANG)
5) HJ MD JUSOH DARUS ( YDP PAS KAWASAN TEMERLOH

Wednesday, November 09, 2011

MAJLIS KORBAN AIDILADHA

Dewan Muslimat PAS Kawasan Temerloh telah menganjurkan Majlis Korban Hariraya Aidiladha pada 6 November 2011 (Ahad) di Balai lslam Sungai Gau, Temerloh.





Selesai solat sunat Aidiladha yang diimamkan oleh Us Abirerah Awang Chik, lbadah korban sebanyak 5 ekor lembu pada hari yang pertama dan diikuti oleh 5 ekor lembu pada hari kedua.

Pn. Salamiah Mohd Nor selaku Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Temerloh menyatakan program ini untuk mencari Dana menyiapkan pembinaan Balai Islam Sungai Gau. Turut hadir AJK PAS Kawasan, AJK Dewan Muslimat dan penduduk tempatan. Daging-daging korban tersebut telah diagihkan kepada fakir miskin di sekitar kawasan Temerloh.

Sunday, October 30, 2011

PAS KAWASAN TEMERLOH BANTAH KONSERT GEGARIA HARIAN METRO (KGHM)



TEMERLOH, 28 Oktober: PAS Kawasan Temerloh menghantar memorandum bantahan kepada Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) yang mengizinkan konsert sempena Karnival Gegaria Harian Metro (KGHM) di Taman Awam Kubang Gajah di sini, bermula hari ini sehingga 30 Oktober ini. Memorandum tersebut diserahkan oleh Setiausaha PAS Kawasan Temerloh, Ahmad Zubir Omar kepada pihak MPT petang ini. Menurut memorandum tersebut, konsert melibatkan artis seperti itu sudah terlalu acap diadakan di sini tanpa mengira keresahan penduduk serta acara yang dijalankan tidak langsung memberi kebaikan malah dikhuatiri memberi kesan negatif. Menurut memorandum yang ditujukan kepada Yang Dipertua MPT itu, konsert tersebut bakal mencampur-adukkan remaja berlainan jantina bukan mahram yang sudah tentu mendedahkan kepada gejala kurang sihat seperti seks bebas, rogol, kecurian, minuman keras dan bertindak di luar sedar.

“Lokasi yang berhampiran dengan surau dan kawasan perumahan berdekatan dengan lokasi konsert tersebut pula bakal mengundang rasa tidak selesa, biadab, gangguan bunyi dan bakal mengganggu konsentrasi pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan. “Penganjuran aktiviti ini hanyalah mengundang kepada penularan gejala maksiat dan mungkar yang semakin berleluasa dan membarah di kalangan remaja, seolah-olah tiada rasa keprihatinan terhadap bala bencana yang menimpa negara-negara seluruh dunia dunia. “Keizinan MPT menggambarkan persetujuan dan menggalakkan lagi gejala keruntuhan akhlak anak-anak muda tempatan pada masa akan datang kerana pada tahun ini sahaja sudah banyak aktiviti seumpama itu di situ. Sedangkan agensi kerajaan tidak boleh dilihat sebagai promoter kepada program maksiat.” Memorandum tersebut akhirnya memohon dan mengharapkan MPT selaku tuan milik premis, tidak mengizinkan konsert berkenaan diteruskan demi untuk menghindarkan kemurkaan Ilahi tambahan hanya beberapa hari menjelang hari raya Aidil Adha.

60 tahun PAS Peringkat Negeri Pahang

TEMERLOH: Sambutan 60 Tahun PAS peringkat negeri Pahang selamat diadakan pada 26hb Oktober yang lalu. Sempena dengan sambutan berkenaan PAS Kawasan Temerloh turut serta memeriahkan acara sepanjang 2 hari sambutan berkenaan.

Turut memeriahkan sambutan berkenaan adalah dengan kehadiran YB Zailah Ketua DMP Pusat, YB Hj Mohammad Sabu Timbalan Presiden, YB Sallehudin Ayub rakan-rakan Pakatan.

Para delagasi PAS Kawasan selain menghantar para petugas turut menyertai pameran memaparkan sejarah aktiviti PAS bersama NGO dan rakyat sejak 60 tahun tahun yang lalu sejeak keberadaan PAS Pahang dalam arena politik tanah air.

Rata-rata para pengunjung yang hadir dapat berbangga dengan paparan pameran, namun bagi sesetengah pengunjung mahukan format perayaan yang besar begini diubah mengikut kesesuaian dan kaedah terkini.

Namun demikian seorang aktivis PAS yang enggan nama disiarkan turut memberi pandangan yang bernas dan berguna kepada PAS.


Rakyat mesti didedahkan, biar PAS didekatkan dengan rakyat, bukannya perayaan sesama ahli PAS sahaja, ujar beliau.

Saturday, October 29, 2011

PJ PAS Pahang lancar jentera Dun Mentakab


TEMERLOH: Persuruhjaya PAS Pahang Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, kelmarin merasmikan pelancaran jentera pilihanraya Dun Mentakab dalam Parlimen Temerloh dekat sini kelmarin.

Parlimen Temerloh adalah antara 14 parlimen dalam negeri Pahang dan mempunyai 3 dun iaitu Lanchang, Kuala Semantan dan Mentakab. Parlimen ini mempunyai potensi untuk dimenangi oleh Pakatan memandangkan pada PRU12 yang lalu calon PKR dikalahkan dengan moriti undi kurang 2000 undi.

Pelancaran tersebut dilancar rasmikan di Bilik Operasi Dun berkenaan, di Bangau. Turut hadir adalah wakil Timbalan YDP, Setiausaha PAS Kawasan Temerloh serta AJK PAS Kawasan dan pimpinan Pakatan Rakyat Temerloh serta ahli exco Jentera Pilihanraya Dun .

Dalam ucapan perasmian Dato' Tuan Ibrahim mengingatkan kepada semua organ parti melipatgandakan usaha dan merapatkan saf dengan dapat memberi fokus kepada kerja-kerja kemasyarakatan ke arah meraih sokongan golongan ini agar pilihanraya kali ini dimenangi oleh Pakatan Rakyat.

Majlis berkenaan diserikan dengan pemotongan riben dan penyematan plag tanda simbolik gerak kerja pilihanraya Dun ini dilancarkan.




Wednesday, October 26, 2011

LAPORAN AUDIT : KPI RAKYAT TOLAK UMNO BN DI PAHANG JUGA

KERDAU: Rasuah menjadi-jadi dan semakin mengila dalam kerajaan yang ada, rakyat kena sedar dan buat sesuatu pada PRU13 akan datang. Demikian jelas YB Saifudin Nasution Setiausaha PKR semasa berucap di sini kelmarin.

Menurut laporan Audit Negara 2010 antara agensi kerajaan yang paling tinggi melakukan 'aktiviti ' rasuah adalah SPRM sendiri. walhal agensi ini dipertanggungjawabkan bagi memerangi gejala dan segala aktivit rasuah dalam semua agensi dan jabatan-jabatan kerajaan.

Jdi apa lagi yang tuan-tuan mahu harapkan. Bagaimana cara untuk kita membersihkan hal ini. Caranya muah tukar kerajaan yang sedia ada dengan kerajaan yang lain.

Balik malam ini tuan-tuan ingat 3 perkara sahaja, minta cakap esok di kedai-kedai kopi. Pertama harga sebuat teropong oleh pasukan maritim Malaysia yang harga pasaran cuma RM1540 , dibeli mencecah lebih RM56,000. Suami dan anak seorang menteri kabinet dapat pinjaman untuk memelihara lembu feetlot RM250juta. Lembunya yang menjadi hanya 20 ekor sahaja. Dan RM770 ribu untuk ....


Di Pahang kawasan Indera Mahkota TNB menyambung elektrik dengan harga luar biasa. Di Bera 6 buah rumah masukkan api tiada penghuni harganya lebih RM66 ribu. Dan banyak lagi amalan-amalan luar biasa...

Beliau menyatakan demikian semasa berucap Sempena Sambutan 60 tahun PAS peringkat Negeri Pahang. Turut hadir adalah Pesuruhjaya PAS Pahang Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, blogger terkenal Tukar Tiub Hishamuddin Rais.


Thursday, September 08, 2011

MAJLIS RUMAH TERBUKA HARIRAYA AIDILFITRI PAS KAWASAN TEMERLOH


TARIKH : 13 SYAWAL 1432H / 11 SEPTEMBER 2011M (AHAD)
MASA : 10 PAGI - 3.00 PETANG
TEMPAT : PERKARANGAN PEJABAT PERHUBUNGAN PAS NEGERI PAHANG, TEMERLOH

YDP dan Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Temerloh
Menjemput Tuan-Tuan dan Puan-Puan dan orang ramai hadir

Wednesday, August 17, 2011

BM sudut pandangan Bukan Melayu

Ramai pelajar lemah bahasa Melayu
Oleh Teo Kok Seong
teokok@ukm.my
2011/08/17

Isu kurang dibincang berbanding gagal kuasai bahasa Inggeris

PERSOALAN kegagalan penguasaan bahasa Inggeris yang baik oleh kebanyakan pelajar Malaysia selepas 13 tahun mempelajarinya, ikut mencetuskan pelbagai soalan, selain mengundang banyak komen. Ada yang menyoal keberkesanan kurikulum bahasa Inggeris sedia ada, kesesuaian dasar baru untuk memartabatkan bahasa Melayu, memperkukuh bahasa Inggeris dan kebijaksanaan pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada awal tahun ini.
Ada juga yang mencadangkan pengembalian sekolah aliran Inggeris, menyalahkan guru yang dikatakan tidak cekap, mengaitkan sikap negatif pelajar dengan pen-capaian yang lemah dan menuduh Kementerian Pelajaran enggan mewajibkan kelulusan mata pelajaran bahasa Inggeris dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.
Kita boleh terus menyoal dan mengulas persoalan ini, lebih-lebih lagi untuk mempromosikan bahasa Inggeris. Sebetulnya pada masa sama, kebanyakan pelajar kita termasuk Melayu sendiri, apatah lagi yang bukan Melayu juga tidak menguasai bahasa Melayu iaitu bahasa negara ini dengan baik. Namun, hal ini tidak banyak diperkata dan kalau cuba diperkata, ia tidak mendapat sambutan serta tempat untuk dibincangkan dengan rinci.


Sebenarnya, persoalan ketiadaan kecekapan berbahasa Inggeris, pengetahuan dan penguasaan rendah terhadap bahasa Melayu, termasuk kegagalan memahami sejarah tanah air oleh kebanyakan pelajar antara tanda dan gejala kemerosotan sistem pendidikan kita. Hal ini dapat dilihat pada bahkan pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang. Kebanyakan mereka tidak mampu menulis dengan baik dalam bahasa Inggeris, tidak cekap berbahasa Melayu persuratan ketika bercakap dalam situasi formal, dan tidak memahami hubung kait peristiwa lampau negara yang penting dengan masa kini baik dalam konteks tempatan mahupun sejagat. Kelemahan sistem pendidikan kita disedari kerajaan dan sedang dikaji semula untuk diperbaiki. Dalam konteks kecekapan berbahasa Inggeris, kita perlu berpijak di bumi nyata bahawa kecekapan yang bakal generasi muda kita peroleh, mungkin tidak dapat menandingi tahap yang diperlihatkan golongan lama. Ini antaranya adalah pada masa dulu, bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar, manakala kini ia hanya satu mata pelajaran.

Walaupun begitu, dengan penekanan serius kerajaan melalui pelbagai usaha pendidikan untuk memastikan generasi muda cekap berbahasa antarabangsa yang paling penting ini, golongan ini dengan sikap belajar yang betul serta bimbingan dedikasi guru, pasti memperlihat kecekapan yang jauh lebih baik daripada yang ada sekarang. Dalam pada kita berikhtiar untuk menguasai bahasa Inggeris pada tahap baik, kita tidak boleh sekali-kali mengetepikan bahasa Melayu yang menjadi bahasa kebangsaan. Pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu yang baik oleh rakyat Malaysia bukan saja penting, tetapi wajib. Bahasa Melayu adalah maruah dan citra, selain jati diri bangsa dan negara. Maruah bahasa Melayu terletak pada martabatnya.


Ikut bersikap begini ialah pihak media, antaranya akhbar bukan bahasa Melayu yang kurang bersedia untuk memberi liputan adil mengenai bahasa ini. Bahasa Melayu yang menjadi bahasa leluhur, etnik dan ibunda orang Melayu, dianggap sebagai kualiti bangsa Melayu. Justeru, ia adalah tanggungjawab dan kewajipan bangsa Melayu saja.


Dalam kes bahasa Melayu di Malaysia, ideologi begini adalah salah. Bahasa Melayu diangkat menjadi bahasa negara, yakni sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Sehubungan ini, martabatnya hendaklah dipertahan setiap masa oleh semua warga negara.

Oleh itu, ia perlu diperlakukan dengan penuh tertib, sesuai dengan syiarnya sebagai bahasa utama di negara ini. Dengan ini, bahasa Melayu hendaklah selalu diutamakan dan tidak boleh diketepikan dalam sebarang ranah penggunaan yang sememangnya menjadi hak dan kuasanya.Perilaku kita semua terhadap bahasa Melayu, khususnya yang bertentangan dengan syiarnya, sudah pasti akan menimbulkan pelbagai tanggapan.


Oleh itu, tindakan yang boleh merendahkan citra bahasa Melayu hendaklah dihindari kerana ia boleh ikut merendahkan citra kita semua sebagai bangsa berharga diri dan negara berdaulat.Sesungguhnya dalam bahasa Melayu tersimpan nilai, salasilah serta akar kita sebagai bangsa Malaysia.

Dengan ini, hanya bahasa Melayu mampu memberi capaian langsung kepada warisan budaya serta pandangan dunia kita sebagai bangsa Malaysia, untuk melengkapi dan juga menolak perspektif yang disaji oleh tamadun lain. Bahasa Melayu juga satu-satunya warisan budaya yang dengan penuh keyakinan dan pengertian, boleh bukan saja mempertahan tetapi menjamin kemuliaan kita sebagai satu bangsa bermaruah dan negara yang berdaulat

YB & PAS KAWASAN TEMERLOH EDAR BUBUR LAMBUK



TEMERLOH: PAS Kawasan Temerloh dengan kerjasama pejabat ADUN Kuala Semantan kelmarin telah mengedarkan bubur lambuk kepada pelbagai kaum dilaluan sibuk kawasan perumahan jalan Bahagia. Edaran bubur lambuk ini dibuat sempena bulan Ramadhan mubarak sejak 3 tahun lepas. Ia adalah tradisi pihak PAS Kawasan bersama dengan Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Semantan untuk menyantuni rakyat.

Lokasi edaran adalah di laluan sibuk jalan utama perumahan Jalan Bahagia cukup baik dan mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada orang ramai. Turut hadir adalah YDP Kawasan Tn Hj Md Jusoh Darus, SU PAS Kawasan En Ahamd Zuber Omar, Sdr Cikgu Abd Majid Hassan, Ust Osman Bakar , Ust Fairus Hisham Nordin dan bersama-sama beberapa orang ahli jawatankuasa PAS Kawasan lain serta Amal PAS Kawasan.

Program ini dimulakan pada jam 5.30 petang dan berakhir jam 6.30 petang.

'Kita amat berbangga dengan sikap dan sambutan masyarakat pelbagai peringkat dan kaum yang tidak kekok untuk berinteraksi dengan Ahli Dewan Udangan Negeri Semantan. Dan insyallah pada tahun hadapan kita akan melibatkan penyertaan ahli-ahli DAP setempat atau masyarakat Tionghua bagi memeriahkan serta menzahirkan semangat pemaufakatan bulan ramadhan yang mulia ini, ujar beliau.




Thursday, August 04, 2011

Program Ramadhan PAS Temerloh padat

Sempena Bulan Ramadhan 2011, PAS Kawasan Temerloh telah merangka pelbagai Program Semarakkan Ramadhan. Program Santuni Rakyat oleh PAS Kawasan ini telah dilakukan sepanjang bulan puasa dengan menurunkan semua kepimpinan PAS ke seluruh cawangan PAS bersama masyarakat setempat.

Program ini bermula dengan majlis berbuka, solat maghrib berjemaah, tazkirah, solat sunat terawih dan diakhiri dengan bantuan sumbangan kepada mereka yang kurang bernasib baik. Pihak PAS menyediakan peruntukan khas daripada dana yang dikumpulkan oleh para dermawan yang perihatin.

Sementara itu, YB Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohammad mempunyai jadual yang padat sepanjang bulan Ramadhan.

Rutin sebagai wakil rakyat dilakukan seperti biasa. Manakala sebelah malam beliau bersama pimpinan kanan PAS bersolat sunat terawih setiap malam bergilir-gilir di seluruh masjid di dalam DUN Semantan. Antara masjid yang telah dijelajahi Masjid Lebak, Masjid Pangsenam, Masjid Buntut Pulau dan Masjid Bkt Kepayang.

Sementara pada 9hb Selasa ini, beliau bersama pihak urusetia serta Amal Pemuda Kawasan akan mengedarkan bubur lambuk di Taman Temerloh Jaya.



Saturday, July 30, 2011

PERUTUSAN RAMADHAN YANG DIPERTUA PAS TEMERLOH


Bismillahhirohmanirohim, segala puji dan puja bagi Tuhan Semesta Alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, para sahabat, tabien dan seluruh para pejuang Islam sekalian.

Saya bagi pihak Parti Islam SeMalaysia (PAS) Kawasan Temerloh mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak , bulan penuh berkat dan ganjaran Allah.

Kedatangan Ramadhan adalah sebagai bulan tarbiyyah. Maka jadikan lah kedatangan Ramadhan kali ini dijadikan ia sebagai sekolah bagi meningkatkan jati diri dengan bersama-sama menggandakan amalan serta sedekah kita.

Bulan ini bukan sebagai bulan rehat, kerja-kerja islam perlu diteruskan sebaiknya. Kita perlu memperkukuhkan seluruh organ parti melalui ifttar jamal yang dianjurkan bersama. Tautan amal jamie seumpama ini bakal mengegar dan mengerunkan musuh .

Ramadhan adalah sekolah yang dapat melatih, mendidik, mentarbiyyah kita. Ramadhan bakal dan akan memberikan suntikan modal untuk menjana energy kepada kita sebagai bekalan kekal amal yang dikaut daripada sekolah ramadhan untuk menemui Allah kelak.

Dan insyallah selepas tamat ramadhan ini, kita akan berdepan dengan kerja-kerja pilihanraya yang semakin hampir menjelma. Marilah sama-sama kita nyahkan politik jijik dan bobrok yang menjauhi roh ramadhan.

Marilah sama-sama mengambil kesempatan bukan sahaja membentuk peribadi sahaja dengan mengerjakan ibaadat yang diwajibkan dan disunatkan. Dalam masa yang sama kita membuka minda dengan mengkaji memahami mempelajari kisah yang berlaku di bulan yang mulia ini. dan kita menjadikan diri kita sebagai orang yang mendapat kebahagian di dunia dan akhirat.

Sekian terima kasih

HJ MD JUSOH BIN DARUS